ایران

آیا پهپادهای ایران توانایی پرواز در شب دارند ؟

افتضاح کمک ترکیه درست نشد و درست نمیشود. دقیقا از زمان درخواست کمک از سوی ایران ترکیه برنامه تحقیر خود را شروع کرد. اول اینکه نشان ملی ترکیه را در آسمان خود کشید دوم اینکه گویا از نقاط حساس نظامی ایران پرواز کرده و اطلاعات بسیار مهمی را کسب کرده است . سوم اینکه با وجود تبلیغ سیاسی فناوری و خبری برای فناوری خود و کسب اطلاعات اماکن نظامی آخرهم عمدا یا ناخواسته منطقه سقوط را درست نگفته است. این یعنی ایران با تمامی هزینه سیاسی و رسانه ای که پرداخت کرد کوچکترین دستاوردی هم بدست نیاورد ! 

نیروهای مسلح هم که صبح از خواب خوش رسانه ای بیدار شدند و خود را بازنده میدان دیدند سعی کردند به روش های گوناگون ثابت کنند آنها بالگرد را پیدا کنند. اما آن هم نشد. خبرگزاری ها زک فیلم از محل سانحه نمایش دادند که در روز فیلمبرداری میشد . این پاسخ به سوال افکار عمومی نیست. افکار عمومی این پرسش را دارد که این همه هزینه تولید و توسعه تسلیحانی از جمله پهپاد و این همه رونمایی چه شد که از دشمن کمک خواستید ؟ 

هیچ فیلم جستجو و امداد شبانه از پهپادهای ایران پخش نشد . 

این پرسش را مطرح میکند که آیا اصلا پهپادهای ایران توان پرواز در شب را دارند ؟ و اگر دارند کیفیت لوازم دید در شب این پرنده ها به چه صورت است ؟ 

آن شب که ایران از ترکیه کمک خواست چند مسئله ثابت شد. فناوری رزمی ایران بیشتر نمایشی و تبلیغاتی است تا کاربردی و واقعی . در شب قبل از سقوط بالگرد رئیس جمهور و روز بعد از آن ما تنها تبلیغات دیده ایم . همین.

ما میبینیم سامانه پدافندی x و موشک y ساخته شده ، رونمایی می شود و ما هم که نمیدانیم کیفیت و کارایی آن چگونه است. می ماند تا شب واقعه مانند آن شب که خیل پهپادهای کمان ۲۲ و پهپاد فطرس و پهپاد غزه و پهپادهای مهاجر ۶ و ۱۰ و پهپادهای ابابیل همه بی خاصیت و بی کاربرد میشوند. 

ایران هیچ تصویر شبانه از کشف محل سقوط بالگرد نشان نداد و این احتمال را قوت میبخشد که پهپادهای ایرانی توانایی کشف در شب را ندارند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *