بین الملل

آیا چین از رویارویی با آمریکا دوری میکند ؟

چین به صورت حتمی در حال پیگیری تبدیل شدن به ابرقدرت شماره یک است و این گفته برخی که چین تمایل ندارد در بعد فناوری نظامی با آمریکا رقابت کند درست نیست. برخی در کشور ما به اشتباه بر این باور هستند که چین تمایل به رویارویی نظامی با آمریکا ندارد و نمی خواهد هزینه های نظامی خود را افزایش دهد و در رقابت تسلیحاتی با آمریکا قرار بگیرد ! 

هدف از این سخن ان است که ایران نه باید  در تقابل و رویارویی با امریکا روی چین حساب باز کند زیرا چین خواهان یک جنگ سرد نیست و دوران جنگ سرد گذشته است . 

این گفته درست نیست زیرا چین در حال توسعه گسترده ارتش خود  در برابر آمریکا است . چین بیش از ۲۰۰ فروند جنگنده نسل ۵ ساخته که از نظر کمیت و کیفیت درست پس از آمریکا رر رده دوم قرار میگیرد. چین دومین جنگنده نسل پنجم خود را رونمایی کرده و سازنده موشک های بالستیک ضد کشتی با هدف نابودی ناوهای هواپیمابر آمریکایی است. چین سازنده سلاح های هایپر سونیک و صادر کننده آن است. چین تاکنون سه ناو هواپیمابر ساخته و در حال تکمیل چهارمین آن است . 

چین در حال آزمایش جنگنده های نسل پنجم بر روی ناو هواپیمابر خود است . در هر زمینه ای چین به نوبه خود در حال نزدیک شدن به آمریکا است منتها چینی ها خردمند و عمل گرا است . چین میداند سرعت شتاب گسترش مالی و نظامی چین باید با واقعیت ها باشد . چین باید از آمریکا پیشی بگیرد اما به شکل درست و عقلانی نه شتابزده . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *