بین المللنظامی

اثرات منطقه ای و جهانی حمله موشکی ایران بر اسرائیل

 حالا کم کم خاورمیانه در حال دور شدن از غرب است. حمله پوشکی سپاه پاسداران اثرات جدی بر روابط فرامنطقه ای خاورمیانه خواهد داشت. رفته رفته هر روز ما بیشتر تاثیر حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اسرائیل را خواهیم دید. 

حمله موشکی ایران چند نکته نظامی را ثابت کرد که باعث نزدیکی کشورهای عربی منطقه به چین و کشورهایی بجز آمریکا و عرب خواهد شد. با گسترش روابط نظامی کشورهای عربی با چین و سرازیر شدن پول های هنگفت این کشور ها به چین صنایع تسلیحاتی چینی رشد بیشتری خواهند کرد و اینگونه چین نسبت به آمریکا فاصله تکنولوژی کش را کم خواهد کرد و اینگونه رفته رفته تسلیحات پیشرفته چینی طرفداران و خریداران بیشتری پیدا خواهد کرد. چین پیشرفته و ثروتمند حامیان و وابستگان بیشتری در خاورمیانه بدست خواهد اورد و اینگونه آمریکا کم رنگ وکم رنگ تر خواهد شد. 

ایران با ۱۱۰ موشک بالستیک به اسرائیل حمله کرد. نزدیک ۱۰ کشور سعی در کشف و رهگیری پ تابه های ایران را داشتند اما با وجود آگاهی ۷۲ سالته پیش از حمله و همکاری ۱۰ کشور از جمله ارتش آمریکا نیروی اول از لحاظ قدرت اما سپاه پاسداران اهداف خود را زد. این گونه کارایی موشک بالستیک بر همه گان آشکار شد. حالا کشورهای منطقه بسوی بدست اوردن موشک های بالستیک خواهند رفت اما امریکا و غرب از فروش چنین سلاح هایی به کشورهای منطقه سرباز میزنند. پس کشورهای منطقه ناگزیر بسوی چین خواهند رفت. چین بیشتر موشک بالستیک به عربستان فروخته بود حالا کشورهای دیگر ام به سراغ چین خواهند رفت . پول های زیادی به صنعت دفاعی چین سرازیر خواهد شد. 

از سوی دیگر توسعه و گسترش تسلیحات موشکی اسرائیل را به خطر خواهند انداخت . اسرائیل دیگر دستش باز نیست هر کاری بخواهد با اعراب فلسطین انجام دهد زیرا امروز اعراب اگر بخواهند ام نمیتوانند با اسرائیل بجنگند زیرا آمریکا چنان سلاحی به آنها نداده تا با اسرائیل رو در رو شوند. اما با سلاح های مهیب چینی میتوانند در برابر اسرائیل بیستند حتی اگر شده نمایش مخالف با اسرائیل انجام دهند. اما این روابط تسلیحاتی موجب نزدیکی بیشتر به چین و دور شدن نسبی از آمریکا خواهد شد. 

خرید تسلیحات چینی برای ایران نیز بد است زیرا سامانه دفاع هوایی ایران برای دفاع دربرابر هواگردها و پهپادها و حملات کروز ساخته شده و نه موشک های بالستیک اما خب ایران خود سازنده انواع سلاح است و از این چالش نیز به امید خدا خواهد گذشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *