نظامی

افسانه موشک های بالستیک

تکیه صرف بر توان موشکی می تواند در یک میدان جنگ کارساز باشد. بکارگیری موشک های بالستیک در ۵۰ سال گذشته ورق هیچ جنگی را برگردانده است. حتی بکارگیری موشک های ابر فراصوت که به هایپرسونیک ها معروف است توسط روسیه در جنگ اوکراین هم شرایط جنگ را تغییر دهد در حالی که هایپر سونیک ها لبه فناوری نظامی هستند ولی هیچ پیروزی به دست نیاورده ولی حداقل دو مورد شکار شده ثبت شده است . 

در جنگ اول خلیج فارس ما در یک طرف جنگ عراق را داشتیم که سازنده موشک های بالستیک بود و سیستم پیچیده دفاع هوایی و در کنار این دو نیروی هوایی قدرتمندی داشت. اما وقتی بغداد فتح شده آمریکا از عراق ۵۰۰۰ تیر موشک بالستیک شلیک نشده غنیمت گرفت. این یعنی عراق اصلا فرصت نکرده موشک شلیک کند. امریکا محل لانچر های بالستیک را شناسایی می کرد و لانچر ها را میزد و این شد که هزاران موشک بدون لانچر بر روی زمین باقی ماندند. 

تجربه عراق به ما میگوید تکیه بر توان موشک بالستیک مانعه از اشغال عراق نشد و نتیجه جنگ را تغییر نداد . 

جنگ بعدی جنگ ۲۰۲۰ قفقاز بود که دو طرف از موشک های بالستیک بر علیه هم استفاده کردند اما برگ برنده طرف برنده جنگ حملات هوایی از پهپاد ها و حملات زرهی بود. 

جنگ دیگر که موشک های بالستیک در آن بکار گرفته شد جنگ داخلی سوریه بود نه باعث پیشروی طرفی شد و نه باعث عقب نشینی کسی . 

مساله مهم در جنگ های نوین سامانه های فوق پیشرفته ضد بالستیک است که کارایی بسیار خوبی از خود نشان داده اند

. جنگ عربستان و یمن نشان داد سامانه پاتریوت موشک های بالستیک یمنی را درو کرد و در اوکراین پاتریوت ها حتی هایپر سونیک های روسی را هم شکار کردند. 

در قفقاز چند بار اس ۳۰۰ های آذری شکار های موفقی داشتند و سامانه های بومی اسرائیل کارنامه موفق داشتند. 

هرچند می توان با حملات ترکیبی پهپادی، کروز و بالستیک به سامانه های پدافندی برد بلند حمله کرد و در مواقعی آنها را از کار انداخت اما  نهایت موشک های بالستیک اثر گذاری خود را کم کم از دست میدهند . 

مسئله گران بودن فناوری این موشک هاست که به چند تن سوخت جامد گران نیاز دارند در حالی که نیروی هوایی حملات مشابه را با هزینه کمتر انجام میدهد. 

خرید سوخو ۳۵ ها و علاقه به سرمایه گذاری در نسل پنجک های روسیه در ایران نشان دهنده فاصله گرفتن ایران از استراتژی ناکارآمد تکیه بر موشک است. کارامدی موشک های بالستیک یک افسانه است و کسی تا کنون جنگی را که موشک بالستیک نتیجه اش را تغیر دهند ندیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *