بین المللنظامی

اف۱۶ های اوکراین در برابر سوخو ۳۵ های روسیه

ورود اف ۱۶ ها به ارتش اوکراین یک پیشرفت بزرگ برای اوکراین است. حال بیایید ببینیم راه مقابله و از کدام انداختن این ناوگان خطرناک اوکراینی برای روسیه چیست. اول این که این اف۱۶ ها از نظر فناوری  عقب تر از سوخو ۳۵ های روسیه هستند زیرا جنگنده های دسته دوم اروپایی هستند که خود این کشور ها مانند هلند و دانمارک اهل جنگ و جدال نبود و روی جنگنده و ارتش سرمایه گذاری کرده بودند. اما از سوی دیگر حمایت های اطلاعاتی غرب از ارتش اوکراین مانند این که کی به کجا با چه سلاحی حمله کنند کاربرد و اثر گذاری اف۱۶ ها را بالا میبرد. مانند آنچه دیدیم حملات سلاح های ساده ای مانند پهپاد های انتحاری اوکراینی که از شکاف های پدافندی روسیه گذشتند و حتی در شهر مسکو اهدافی را زدند و چه بسیار اماکن صنعتی که با پهپاد آسیب دید . 

اما روسزه چه کار میتواند بکند؟ 

کاری که روسیه باید انجام دهد این است که زمین و آسمان را باید برای اف۱۶ های اوکراینی نا امن کند. یعنی اینکه نباید صبر کند تا اف۱۶ ها به برد اس۴۰۰ ها و یا برد موشک سوخو ۳۵ ها برسد تا آنها را نابود کند. روسیه باید اف ۱۶ ها را روی زمین ، بر روی باند . در درون شیلر ها نابود کند و برای این کار میتواند از موشک های بالستیک تاکتیکی اسکندر، موشک هاز کروز و پهپاد های شاهد استفاده اند . 

اما چرا ؟ اسپوتنیک نوشته ارتش روسیه بیست روز برای نابودی اف۱۶ ها نیاز دارد و این کار را تم با اس۴۰۰ میکند. اما این تنها یک شعار است . زیرا سامانه های زمین پایه به دیل ذاتشان آسیب پذیر هستند و سندش هم نابودی سیستم پدافندی عراق در جنگ خلیج فارس ۱ و حتی نابودی چند اس۴۰۰ و البته اس ۳۰۰ روسیه در خود جنگ اوکراین است. 

آشکار است که اوکراین نمی نشیند تا روسیه با اس ۴۰۰ هایش اف۱۶ های اوکراین را نابود کند و اوکراین هم اف۱۶ هایش را در سینی نمی گذارد تا به برد اس ۴۰۰ ها برسد. اوکراین کاری خواهد کرد که از خود روسیه یاد گرفته است. روسیه با یک حمله گله ای  پهپاد انتحاری شاهد یک پاتریوت اوکراینی را نابود کرد یا آسیب برساند و خود اوکراین هم با همین تاکتیک روسیه دو اس ۴۰۰ روسی را نابود کرد . پس اکراین اول با حملات موشکی از نوع کروز  و پهپاد در حجم گسترده که سامانه را دچار اشتباه کند به سامانه اسیب میزد . هر سیستم زمین پایه هر چقدر نیرومند باشد با حملات گسترده یک اشتباه را انجام میدهد که منجر با نابودی کل سامانه میشود. پس اوکراین حملات ترکیبی موشکی پهپادی به سامانه مزکند و پس از نابودی اس ۴۰۰ حملات هوایی اف۱۶ ها از همان محور به نیروی زمینی روسیه اغاز میشود. برای همین کار روسیه نباید اجازه دهد اوکراین فرصت برنامه ریزی و کنشگری داشته باشد. با حملات موشکی وپهپادی معطوف به پایگاه های هوایی اوکراین شود. باید اوکراین را در وضعیت دفاعی نگه داشت تا نتواند برنامه ریزی درستی کند. روشن است که همراه اف۱۶ ها تعداد زیادی سامانه دفاعی با اوکراین تحویل خواهد شد تا در برابر حملات موشکی پهپادی از خود دفاع کند. خب باید حملات روسیه پر تعداد تر و دقیق تر باشد . روسیه نباید پهپاد هایش را خرج حملات به اهداف معمولی یا غیر ارزشمند کند . 

حملات ترکیبی بالستیک ، کروز و پهپادی به سامانه های پاتریوت اوکراین بسیار مهم است زیرا اگر پاتریوت ها از میان بروند میشود با موشک های بالستیک شیلر ها را هدف قرار داد. 

در اون سو روسیه باید سامانه های پدافندی خط مقدم اوراین را نابود کند تا اوکراین مجبور به جایگزینی پدافند های عمق اوکراین که مامور  دفاع از پایگاه های هوایی است با سامانه های آسیب دیده کند. این گونه دفاع هوایی پایگاه ها ضعیف شده و حملات نابود کننده تر میشود. 

اوکراین در حالت کلی از نبرد هوایی با روسیه تفره خواهد رفت و بیشتر به دنبال غافلگیری سوخو ها در آسمان است. حمله چند اف۱۶ به یک یا دو سوخو ۳۵ . با توجه به این که آواکس های روسیه کم تعداد هستند و عرب میداند کی آواکس ها در آسمان کدام منطقه از اوکراین و جبهه جنگ را پوشش میدهند پس روسیه بسیار سخت می تواند حملات غافلگیر کننده اوکراین را کنترل کند و اوکراین با کمک غرب میتواند در نبرد هوایی کارهایی را پیش ببرد. پس بهتر است روسیه بر نابودی اف ۱۶ ها در زمین تمرکز کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *