نظامی

اوکراین شکارگاه بزرگان

میدان جنگ اوکراین تا اینجایی کار کشتارگاه سامانه های پدافند هوایی از جمله پیشرفته ترین سامانه های ضد موشک برد بلند اس ۴۰۰ و پاتریوت بوده است. 

روسیه سامانه های بوک ام ۱ اوکراین را با موشک های ضد رادار سوخو۳۵ درو کرد و اوکراین مجبور به جایگزینی آنها با سامانه های آلمانی کرد که روسیه پاسخ آنها را با پهپاد های لنست دهد. در سوی دیگر جبهه اوکراین با پهپاد و توپخانه سامانه های تور، پانتسیر و بوک ام ۲ و ام ۳ روسی را سرکوب کرد اما مهمترین تحولات سرکوب پدافند هوایی به سرکوب دو سامانه مهم جهانی یعنی اط ۴۰۰ و پاتریوت توسط پهپاد اشاره کرد. 

اولین مورد به اصابت دو پهپاد روسی به سامانه پاتریوت واقع در کیف بود. آن شب تعداد زیادی موشک اسکندر و موشک کروز از سری خا به سوی موقیت پاتریوت شلیک شد که پاتریوت با دقت بسیار خوبی تمام موشک ها را دفع کرد اما دو تا سه شاهد از سد دفاعی گذشتند و سه مورد اصابت به سامانه ضد هوایی با سند تصویری گزارش شد. روسیه میگوید پس از اصابت پهپاد ها محل سامانه با اسکندر و موشک هایپرسونیک کنژال ویران شده است. 

اوکراین از حمله ترکیبی روسیه که با استفاده از موشک بالستیک،کروز و پهپاد صورت گرفت تا کنون دو عملیات موفی بر علیه اس ۴۰۰ های واقع در کریمه انجام داده اند. 

در ازن دو مورد ابتدا پهپاد ساخت اوکراین رادار اصلی را هدف قرار داده و یپس موشک کروز نپتون ساخت اوکراین به لانچر های پرتاب حمله کرده که تا اینجای کار دو واد آتشبار اس ۴۰۰ به کلی از دست رفته اند. 

با تجربه جنگ اوکراین اهمیت پشتیبانی سامانه های برد بلند توسط سامانه های ارتفاع پست بیشتر نمایان میشود. 

باید توجه داشته باشیم ایدان با دسترسی به سامانه های پهپادی شاهد و البته پیشرفته تر کیان با موتور مینی جت می تواند خاورمیانه را گورستان پاتریوت کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *