قفقاز

تجزیه فرانسه توسط جمهوری آذربایجان

‌‌
ارتباط جمهوری آذربایجان با ناآرامی‌ها در جزایر فرانسه در اقیانوس آرام؛

به گفته وبگاه آذریها :

جزایر کالدونیای جدید در جنوب اقیانوس آرام که از جمله قلمروهای متعلق به فرانسه است، در هفته‌های اخیر شاهد اعتراض‌های گسترده و خشونت‌آمیز بوده است و فرانسه اعتقاد دارد که رهبران جدایی طلب با مقامات جمهوری آذربایجان در ارتباط هستند.

این اعتراض‌ها بعد از آن شروع شد که نمایندگان پارلمان فرانسه اصلاحاتی قانونی را تصویب کردند که شرط مدت اقامتِ ساکنان برای داشتن حق رأی را تغییر می‌داد.

این اقدام اعتراض‌هایی را در پی داشت که روز به روز گسترده‌تر شد و به خشونت کشید.

در این میان، مقام‌های دولتِ فرانسه گفته‌اند اعتراض‌ها در کالدونیای جدید «تحت تأثیر عوامل خارجی» است و به طور خاص جمهوری باکو را به دست داشتن در آن متهم کرده‌اند.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه گفت: «متأسفانه بعضی از رهبران طرفدار استقلال با “جمهوری آذربایجان” توافق کرده‌اند.»

وزیر کشور فرانسه هشدار داده است که «حتی اگر تلاش‌هایی برای مداخله وجود داشته باشد، فرانسه حاکمیتش را بر قلمرو خود حفظ می‌کند.»

وزارت امور خارجه رژیم باکو این اتهامات را با قاطعیت رد کرده است.

آیهان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری باکو گفت: «اظهارات بی‌اساس ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، علیه کشورمان و همچنین ادعاهای مربوط به رابطۀ “[جمهوری] آذربایجان” با رهبرانِ طرفدارِ استقلال کالدونیای جدید را کاملاً رد می‌کنیم.»

در حالی که اعتراضات در کالدونیای جدید ادامه دارد، «گروه ابتکار باکو» که سال گذشته در جمهوری باکو تشکیل شد، اعلام کرده است که «همواره از مبارزات عادلانه ملت‌هایی که از سیاست‌های استعماری فرانسه رنج می‌برند حمایت خواهد کرد».

این گروه مستقر در باکو «همه مردم مناطقِ استعمار شده را به مبارزۀ عادلانه برای استقلال» دعوت کرده است. این دعوت هفته گذشته در کنفرانس آنلاین «همبستگی با مردم کاناک» صورت گرفت.

گروه ابتکار باکو در ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی در چارچوب نشست وزرای دفتر هماهنگی جنبشِ عدم تعهد تشکیل شد که در آن زمان در باکو برگزار می‌شد.

در یکی از آخرین پست‌های گروه ابتکار باکو در شبکه اجتماعی ایکس نوشته شده است: «کالدونیای جدید هرگز فرانسه نبوده است.»

جمهوری باکو پیشتر بارها فرانسه را به «تداوم استعمار» متهم کرده است.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری باکو سال گذشته گفت: « “[جمهوری] آذربایجان” به شدت از ادامۀ استعمار در قرن بیست و یکم و افزایش گرایشاتِ جدیدِ استعماری نگران است.»

حدود یک ماه پیش هیئتی از کالدونیای جدید به جمهوری باکو سفر کرد. به گزارش رسانه‌های جمهوری باکو آنها در کنفرانسی با موضوع «کالدونیای جدید: تاریخ، چالش‌های معاصر و آینده مورد انتظار» در مجلس ملی جمهوری باکو شرکت کردند و چندین دیدار رسمی هم با مقام‌های رژیم باکو داشتند.

از سال گذشته، عکس‌هایی در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد در اعتراضات کشورهای مستعمرۀ سابق، پرچمِ جمهوری باکو برافراشته شده است.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که حمایت جمهوری باکو از کالدونیای جدید می‌تواند به عنوان پاسخی به حمایتِ فرانسه از ارمنستان و موضع پاریس در مورد قره‌باغ کوهستانی باشد.

طبیعی است جمهوری آذربایجان بخواهد جواب های را با هوی بدهد. دفاع فرانسه از ارمنستان و دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی جمهوری آذربایجان از جمله در قره باغ کوهستانی موجب خشم باکو شده است . اما بنظر میرسد طرح حمایت از استقلال و جدایی جزایر در قلمرو فرانسه بعنوان یکی از ۵ عضو شورای امنیت سازمان مل و از رهبران اتحادیه اروپا برای کشوری کوچک و جهان سومی چون جمهوری آذربایجان زیادی بزرگ است.


2 thoughts on “تجزیه فرانسه توسط جمهوری آذربایجان

  • شروین رستم‌زاد

    همونطور که اشاره کردی الهام واکنش متقابل به منظور عملیات بازدارندگی انجام داد
    اما این کارش درواقع پاسخی به عقده هاییست که از بی تاریخی و عدم تمدن بزرگ و بی ریشگی باکو سرچشمه میگیره که مثلاً خودشو نشون بده تا اسمش تو رسانه های بین المللی بپیچه و بگه منی هم وجود دارد
    فرانسه هم طفلکی داره به تکلیف اجباری که بهش دادن عمل میکنه و چاره ای براش نمونده

    اما باکو در حدی نیست که بخواد از استعمار و… حرف بزنه
    خود آذربایجان بدست جهان یکمی ها تأسیس شده و خودش اون خاک رو تماماً استعمار کرده

    پاسخ دادن
    • آذربایجان میخاد با فرانسه معامله کنه . میگه اگر تو به قره باغ کاری نداشته باشی منم با جزایر دور افتاده تو کاری ندارم. اما فرانسه در این بازی پا پس نمیکشه چون اگر یرار باشه قدرتی مثل فرانسه به کشور کوچکی مثل آذربایجان باج بده براش گرون تموم میشه . اما آذربایجان هم داره خوب بازی میکنه . بازی با کارت قدرت هایی مثل روسیه و ترکیه و دوستی با اسرائیل باعث میشه فرانسه نتونه آذربایجان رو خرد کنه یا منزوی کنه .

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *