قفقاز

تجهیز ارتش ارمنستان به جنگنده میراژ ۲۰۰۰

بزرگترین ضعف امروز ارمنستان ارتش است. ضعف تسلیحاتی باعث شده ارمنستان چنان در میدان رویارویی با آذربایجان منفعل شود که حتی درخواست های سرزمین باکو را در سریع ترین زمان پاسخ مثبت میدهد. 

مدت کوتاهی پیش آذربایجان مدعی سرزمین و چهار روستا از ارمنستان شد، ارمنستان خیلی زود با این دلیل که اگر ندهیم ادعای باکو و تحویل  چهار روستا را قبول کرد. 

ارمنستان می توانست در برابر تحویل این ۴ روستا امتیازاتی بگیرد مثلا درباره تعیین حدود مرزی ولی کوچکترین امتیازی از باکو نگرفت. 

دلیل این همه سستی و تسلیم شدن ارمنستان قدرت بسیار ناچیز دفاعی ارمنستان است. ارمنستان باید مهمترین سیاست خود را توسعه توان دفاعی قرار داد. با توجه به عدم تحویل تسلیحات ۴۰۰ میلیون دلاری ارمنستان توسط روسیه حالا ارمنستان ناچار است به سوی ایران،و غرب گردش کند. با توجه به سیاست ارمنستان آنها برای جلب حمایت های سیاسی و اقتصادی غرب از گسترش روابط نظامی با ایران خودداری می کنند و تا اینجای کار با هند متحد غرب و فرانسه از رهبران غرب وارد ارتباط و قرارداد نظامی شده اند. 

حالا با توجه به روابط فرانسه و ارمنستان بهترین گزینه های تجهیز ارتش ارمنستان دربرابر میز دولت ایروان قرار دارد. 

بزرگترین مشکل ارمنستان دفاع هوایی است. در جنگ ۲۰۲۰ پدافند و دفاع هوایی ارمنستان انقدر منسوخ بود که باکو با پهپادهای سبک بیدقدار خطوط دفاعی ارمنستان را نابود کرد. 

ارمنستان ۴ سوخو ۳۰ داشت که بهترین گزینه برای نابودی بیرقدار ها و سوخو ۲۵ ها بود. اما دولت ارمنستان اعلام کرد سوخو ۳۰ ها سلاح نداشتند. پس اینجا ارمنستان میتواند کار اوکراین را تکرار کند. اوکراین سلاح های روسیه خود را به تسلیحات فرانسوی مسلح کرد. مثلا سوخو ۲۴ ها موشک های فرانسوی شلیک میکنند یا پدافند زمین به هوایی روسی اوکراین موشک های غربی پرتاب میکنند. 

حالا ارمنستان میتواند از موشک های هوا به هوای ساخت فرانسه بر روی سوخو ۳۰ ها استفاده کند که گویا کارامد تر هم هستند. 

جنگنده بهتر از سیستم پدافندی زمین پایه زیرا ارمنستان می تواند در هر چند کیلومتر از کوهستان ها پدافند بگذارد اما اگر سامانه های آکاش خود را صرف دفاع از اماکن مهم مانند پایگاه هوایی کند آن وقت با سوخو ها پهپادهای بیرقدار و جی اف ۱۷ های آذربایجان را درو می کند. 

از طرف دیگر ارمنستان میتواند جنگنده های بسیار ارزان اما بسیار توانمند میراژ ۲۰۰۰ را از فرانسه خریداری کند. الان قیمت یک میراژ ۲۰۰۰ تنها چند صد هزار دلار است . فرانسه تا همین چند سال پیش از میراژ ۲۰۰۰ های خود استفاده میکرد که آنها را از خدمت خارج کرد و با رافال جایگزین کرد. رافال بهتر از میراژ ۲۰۰۰ است اما میراژ قطعا توانمند تر از جی اف ۱۷ های پاکستانی آذربایجان است. فرانسه دوست ارمنستان است ، ارمنستان پول زیادی ندارد و به دفاع هوایی سخت نیاز دارد. میراز توانا و ارزان است پس بهترین گزینه به تجهیز ارتش ارمنستان میراژ ۲۰۰۰ است. 

از طرف دیگر اگر سامانه  دفاع هوایی آستر ۳۰ را بخرد تا ۱۰۰ کیلومتری می تواند تمام تهدیدات هوایی مانند جنگنده ها پهپادها و موشک های بالستیک البته با وجود نوع خاصی از موشک را سرنگون کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *