بین الملل

خرید تسلیحاتی عربستان از چین

به گزارش جنگاوران :

به گفته یورو اشیا عربستان برای مقابله با ایران به دنبال خرید موشک با کلاهک هایپرسونیک از چین است
البته نوع موشک و برد آن مشخص نیست

خرید موشک هایپرسونیک عربستان از چین از اثرات حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل است. حالا همگان به اثر گذاری این سلاح مخوف پی برده و بازار خرید و فروش آنها داغ خواهد شد.

عربستان میتواند خرید آنرا برای مقابله با ایران بداند اما در هر حال تسلیح عربستان به این سلاح نوعی قدرت گرفتن ایران نیز است هرچند تهدید مستقیم ایران نیز است اما فایده این خرید برای ایران ان است که آمریکا برای پشتیبانی و امنیت اسرائیل چنین سلاح هایی به اعراب نمیداد. اعراب دربرابر اسرائیل هیچ توان ایستادگی نداشتند اما با این خرید ۱_از نفوذ آمریکا بر عربستان کم میکند ۲_اسرائیل در اقداماتش واکنش احتمالی هرچند بسیار بعید اعراب را لحاظ کند ۳_بار حمایت از فلسطین از دوش ایران کم میشود زیرا حالا اعراب از غرب دور تر شده اند.۴_جهان چند قطبی میشود و از فشار امریکا بر ایران میکاهد.

اما توضیح بیشتر انکه آمریکا وقتی با گرایش اعراب به چین روبرو شود ناچار است برای حفظ توازن در منطقه خود را به ایران نزدیک کند. این نکته را لازم است بگویم قرار نیست چین جایگزین عرب شود، بلکه اتکای تام و تمام اعراب به آمریکا تبدیل میشود به اتحاد با امریکا و شراکت با چین این یعنی آمریکا که ارباب کشورهای عربی بود تبدیل میشود به همکار و دوست آنها یعنی تا میزانی قدرتش کم میشود و از طرفی دشمنی سخت آمریکا تبدیل میشود به دشمنی همراه با میانه روی تا اینگونه از رویارویی و پرداخت هزینه در این رویا رویی کم کند و گه گاهی با ایران همکاری کند. یعنی ایران و امریکا کم و بیش به هم نیاز پیدا میکنند. اگر تا اینجا امریکا فشار حداکثری بر ایران وارد کرده به دلیل بی نیازی آمریکا به ایران بوده است. اما حالا با گرایش اعراب به چین آمریکا نا چار به نزدیکی حتی کوچک به ایران خواهد شد تا توازن برقرار شود. این نمیشود که چین هم با اعراب دوست باشد و کار کند و هم با ایران اما آمریکا تنها با اعراب کارکند و از بازار ایران دور باشد.

از سوی دیگر اعراب خریدار سلاح چینی پز سلاح های پیشرفته شان را خواهند داد و در نتیجه با چالش ها درگیری اسرائیل با اعراب مسلمان فلسطین این پرسش در نزد اعکار عمومی اعراب پدید خواهد آمد که این سلاح های پیشرفته تان کو ؟ و دولت های عربی نزدیک شده به چین ناگزیر از فشار به اسرائیل یا آمریکا بعنوان حامی اسرائیل خواهند شد. فشار اعراب به اسرائیل و حمایت از فلسطین بار را از دوش ایران کم خواهد کرد.

2 thoughts on “خرید تسلیحاتی عربستان از چین

  • شروین رستم‌زاد

    تحلیل خیلی جالب و فنی بود.
    اعراب با نفت و گاز به این شکوه رسیدند و به ظاهر پیشرفته و صنعتی هستن، درواقع چیزی از خود ندارند. حتی عرضه تولید یک پیچ گوشتی رو هم نداشتند.
    فقط کافیه میادین نفتیشون بمباران بشه، در عرض یک دقیقه به دو هزار سال پیش از میلاد بر میگردند! با کمبود منابع و مواد غذایی روبرو میشن و دوباره به سوسمار خوری و شتر سواری روی می‌آورند.
    (البته شترها رو ایرانیان اهلی کردند و حتی بلد نبودند شتر سواری کنند)

    هرکس با ایران در افتاد ور افتاد

    پاسخ دادن
    • ممنونم. اعراب از وضع موجود ناراضی نیستند. زیر سلطه عثمانی بدند که انگلیسی ها به اونها استقلال نیم بند دارند .

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *