ایران

درس های حمله موشکی ایران به اسرائیل و توسعه سلاح های نوین

حمله موشکی شب گذشته ایران به اسرائیل ارزش های فنی زیادی دارد. یکی از نکات جالب این رویارویی بررسی و اصلاح استراتژی دفاعی و جنگ افزار سازی ایران است. 

ایران برای ضربه زدن به اسرائیل و متحدان اسرائیل مانند آمریکا موشک های بالستیک   موشک های کروز و پهپادهای انتحاری را توسعه داده بود. میدان جنگ های اخر محل آزمون این سلاح ها بود. جنگ های اوکراین، جنگ دریایی یمن و حمله اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسراییل میزان اثر گذاری هر کدام از این سلاح ها را نشان داد. 

جنگ اوکراین و حمله یمن به کشتی های اسرائیلی در حمایت از مردم فلسطین نشان میدهد پهپاد های موتور پیستونی شاهد به دلیل کند بودن و صدای زیاد به هیچ عنوان خطر رزمی برای دشمن ندارند و امین مساله رود که به توسعه شاهد موتور جت انجامید. پیش تر گفتیم ائتلاف دریایی آمریکا و متحدان تمام استراتژی ضد سطحی ایران در دریا را به شکست کشاندند البته بصورت نسبی . زیرا آمریکا و متحدان توانستند موشک های بالستیک و کروز ضد کشتی ساخت ایران یمن را نابود کنند اما آمریکا هزینه زیادی برای دفع پهپاد های انتحاری داد. گاهی میلیون ها دلار برای یک پهپاد شاهد ارزان قیمت. در اینجا ما شاهد بودیم پهپاد های انتحاری ما تنها کاربرد هزینه تراشی دارند و توان رزمی ندارند . 

در حمله سپاه پاسداران به اسرائیل ما حتی یک مورد نفوذ پهپاد به خاک اسرائیل هم نداشتیم و صددرصد موشک های کروز ایرانی و پهپادها پیش از رسیدن به حریم اسرائیل رهگیری شدند. 

اما چگونه ممکن است. پیش تر گفتیم که پهپادها بخاطر خسته و فرسوده کردن نیروهای دشمن ساخته شده اند تا دشمن با مصرف موشک های گران قیمت خود دچار تهی شدن انبار های مهمات شود. دقیقا کاری که روسیه با شاهد و انبار های پدافندی اوکراین کرد. پس شکار تمام شاهد ها توسط اسراییل نه کار مهمی رود و نه لثری در حمله ایران به اسراییل داشت اما نکته ماجرا این است که اسرائیل موشک های کروز نسبتا گران ما را هم شکار کرد. 

فلسفه موشک کروز این است که در ارتفاع پایین و در زیر دید امواج رادار پرواز میکند تا شناسایی و دیده نشود. اما در غرب برای کشف ازن موشک ها که در ارتفاع پست پرواز میکنند رادار های پرنده و آواکس ها طراحی شدند که اغلب تا ۴۰۰ کیلومتری اهداف پرنده در ارتفاع متوسط و کم را شناسایی میکنند. اسرائیل دارای چند آواکس است که با کمک آواکس های آمریکایی توانستند تمام موشک های کروز و پهپاد ها را شناسایی کنند. یک اف۱۶ می تواند بیش از دو ماخ سرعت بگیرد البته برای مدت محدود، یک اف۱۵ بیشتر از یک اف۱۶ سرعت دارد. موشک های هوا به هوایی این جنگنده ها ۴ ماخ سرعت دارد پی طبیعی است خود را به موشک های کروز که سرعت آن کمتر از یک ماخ است برسانند و آنها را شکار کنند. 

دیشب تمام کروز های ما شکار شد و نشان داد بر علیه آمریکا و اسرائیل موشک های کروز مادون صوت و غیر رادار گیز خطری ندارند. 

یکبار از زک ژنرال تایوانی خواندم که میگفت موشک های کروز تایوانی نه پرسرعت هستند و نه رادار گریز پس کشف و نابودی آنها برای چین راحت است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *