اقتصادبین الملل

دلایل و اثرات حمایت دولت آمریکا از اینتل

آمریکا برای تجهیز ارتش خود به تراشه های نیمه هادی قرار دهد بزرگی چند میلیارد دلاری با شرکت اینتل بسته است. این خبر از ان جهت مهم است که آمریکا مهد بازار آزاد دست به سیاست های حمایتی از شرکت های داخلی زده و عملا باید سیاست بازار آزاد را شکست خورده و بزودی منسوخ دانست. 

سیاست های بازار آزاد و ضد حمایتی که منجر به توسعه سازمان تجارت جهانی شد امروز بنا بر گفته متفکرین آمریکایی تهدیدی بر علیه امنیت ملی آمریکا است. رشد چین در این حوزه ، از سوی دیگر رقیب چین نیز در این میان چینی های جزیره تایپه یا تایوان است . این یعنی برگ برنده دولت آمریکا در برابر چین ، چینی های لیبرال تایوان است.

رویکرد حمایتی آمریکا از صنایع داخلی منجر به دور شدن متحدین سنتی آمریکا مانند کره جنوبی ، ژاپن و تایوان از آمریکا خواهد شد از سوی دیگر تایوان با از دست دادن بازار آمریکا انگیزه دوری و دشمنی با چین را از دست میدهد و کم کم به چین نزدیک خواهد شد . انگیزه کشور هایی مانند کره جنوبی از دوستی با آمریکا تجارت آزاد و دستیابی به بازار پر سوی آمریکا، اروپا و متحدین آنها بود و حالا با سیاست های حمایتی و عدم دسترسی به این بازها این کشور ها در سیاست های خود دچار رویکرد خواهند شد . 

روشن است که با رویکرد نوین دولت آمریکا این رویکرد حمایتی از دیگر کشور های حامی بازار آزاد نیز تکرار خواهد شد و این گونه خود آمریکا با دیوار های حمایتی دیگر کشور ها مواجه خواهد شد که به توسعه بازار آمریکا ضربه خواهد زد. 

ترس بزرگ آمریکا از تراشه های ساخت تایوان این بود که اگر چین به تایوان حمله کند جنگ هر نتیجه ای که داشته باشد به زیان صنعت الکترونیک از جمله بازار گوشی های هوشمند و گجت ها خواهد بود چون پیشرفته ترین تراشه ها در تایوان ساخته میشود و در صورت پیروزی چین ، چین پرچمدار صنایع تراشه سازی جهان خواهد شد . 

حالا کم کم تایوان این جزیره چینی مستقل جنوب شرقی چین اهمیت خود را برای امریکا از دست خواهد داد و با بیکاری شدید تایوانی ها و گرایش طبقه کارگر تایوان به سیاست های دولت کمونیست چین ، هم نژادان چینی تایوان کم کم الحاق تایوان به چین تسریع تر خواهد شد . 

خبر حمایت دولت آمریکا از اینتل خبر مهمی درباره دوران گذر جهانی از تک ابرقدرتی به نظم نوین چند قطبی است  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *