اروپا

سیاست درست حسن روحانی در نگاه به فرانسه

حسن روحانی سیاست مدار نابغه ای نبود اما گه گاه جهت گیری هایی درستی انجام میداد.

در ماجرای برجام و البته نزدیکی به فرانسه نگاه هوشمندانه دستگاه سیاست خارجی روحانی و تیم او را نشان میدهد. اگر کارشکنی های تاجری مانند ترامپ و دولت های عربی و غیر عربی خاورمیانه در روابط ایران و فرانسه سنگ اندازی نکرده بودند امروز ایران در گیر جنگ اوکراین نبود و از فشار جنگ بر اوکراین کاسته میشد.

حسن روحانی میخواست فرانسه را به پارس جنوبی بیاورد و فرانسه را خریدار گاز ایران کند از سوی دیگر روحانی میخواست برای بازسازی نیروی هوایی به فرانسه سری بزند و از فرانسه میراژ بخرد. البته درست تر بود که رافال را از فرانسه بخرند. بهر حال در سیاست خارجی روحانی ایران ب فرانسه و فرانسه به ایران وابسته میشدند. ایران با یکی از دو قدرت برتر اروپا همپیمان میشد و این گونه ایران به اروپا نزدیک میشد.

جنگ قره باغ و طمع ترکیه-آذربایجان به استان سیونیک ارمنستان نشان داد ایران و فرانسه دیدگاه های مشترکی دارند و نزدیکی نظامی – اقتصادی تهران پاریس میتوانست به امنیت جمعیت شیعه و مسیحی خاورمیانه چه در قفقاز و چه در حاشیه شرقی مدیترانه کمک کند.

اما متاسفانه امریکا با مخالفت ورود فرانسه به بازار انرژی ایران و فروش جنگنده های رافال ایران را محکوم به نزدیکی به شرق کرد در ادامه ایران سوخو35 های روسی را برگزید و انرژی ارزان را راهی چین کرد که به این شک تا سالها ایران مجبور به همکاری و همگرایی با شرق, روسیه و چین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *