قفقاز

منافع روسیه در ایجاد گذرگاه زنگزور

انگیزه های غیر دوستانه روسیه در قفقاز و گذرگاه زنگزور 

روسیه دوست نیست . در مساله گذرگاه زنگزور روسیه دوستانه کار نمیکند و در عمل سیاست هایی بر خلاف منافع ایران و ارمنستان در پیش خواهد کرفت . 

اگر گذرگاه زنگزور بر پا شود بر اساس قرارداد آتش بس آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ سال ۲۰۲۰ این روسیه و ارتش روسیه خواهد بود که امنیت و کنترل راه ها را در دست خواهد گرفت و نه آرتش های ارمنستان و آذربایجان پس این وسط قدرت چانه زنی روسیه در برابر ایران،ترکیه،آذربایجان و ارمنستان بیشتر خواهد شد. برخی فکر میکنند ایجاد گذرگاه زنگزور ترک ها و جهان ترکی را متحد و یکپارچه می کند و این برخلاف منافع ایران است، البته این بر خلاف منافع ما است اما آن وقت گردن ایران در زیر تبغ روسها خواهد بود و برای اینکه چه کسی و چه کسانی یا چه محموله ای از این جاده بگذرد یا نگذرد به روسیه وابسته خواهد بود. 

باید برویم التماس روسیه را بکنیم که ترکیه بر علیه ایران توطئه نکند خب حتما باید کلی امتیاز سیاسی و اقتصادی هم بدهیم حالا اگر ترکیه یک امتیاز بیشتر بدهد وای بحال ما. 

روسیه در طول عمر تاسیسش در همین چهار پنج قرن، در طول سقوط شوروی در این ۳۰ سال یا هر مبداء تاریخی که در نظر بگیریم هرگز دوست ایران نبوده. 

دالان زنگزور برای روسیه منفعت دارد و برای ایران زیان . زیان ایران برایش مهم نیست. 

نباید ما روسیه را وارد بازی قفقاز جنوبی کنیم. باید چنان بازی کنیم که ترکیه و روسیه نقش شان  کمرنگ بشود. باید ترکها و روسها را عقب برانیم . نه اینکه برویم به روسها و چینی ها بگوییم آیا این اتحادیه توران یا ترکستان بزرگ یا هرچه به زیان شماست. این ترک ها آنگونه که می تازند برای شرق دور روسیه و غرب چین خطرناکند ها ! نه روسیه خود مسبب جدایی قفقاز در ایران و این همه بدبختی بود. اگر روسیه نبود یا روسیه بود اما طماع و کشور کشا نبود الان علی اف یا رئیس کتابخانه ملی بود و یا ریس بندری شهرداری چیزی . شاید هم اصلا سیاسی نبود‌ . حالا ما راه افتادیم تهران مسکو میکنیم هواپیما سواری می کنیم آن هم با هواپیمایی فرانسوی قاچاق وارد کرده مان که اقا روسیه دستت درد نکند خاک ما را جدا کردی حالا بیا باهم توطئه کنیم بر علیه ایرانیان سابق( آذربایجان) که حالا به لطف خودت شده این غیر ایرانی . 

اگر سربازان روسیه در گذرگاه زنگزور مستقر شوند طبق قرهردهد باید در راه های ارتباطی ارمنستان به شوروی هم مستقر شوند یعنی به عمق قلمرو آذربایجان ( ایران شمالی ) وارد شوند. این ها همه بزیان ما و بسود روسهاست. بیاید ایرانی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *