نظامی

نشانه های شکست روسیه در اوکراین

روند چند روز گذشته جنگ اوکراین امید ها به پیرزی ارتش اوکراین که مورد حمایت تمام قد غرب است را بیشتر میکند.

در طول یک سال نیم گذشته با نمایان شدن شکست استراتژی جنگ برق اسا که فتح یک هفته ای کیف را وعده میداد ارتش رویسه هیچ استراتژی مهمی را بنمایش نگذاشته اند حتی سلاح مهمی هم وارد میدان نکرده اند. البته عجیب هم نیست که صنایع دفاعی روسیه در جا بزند زیرا صنایع دفاع بودجه زیادی میخواهد که اقتصاد پسا شوروی چنین امکاناتی را در اختیار وزارت دفاع روسیه نگذاشته است اما در چند روز اخیر خبر های بسیار بد و ناگواری که بنظر بارغه های پایان جنگ را بنمایش در می اورد دیده شده.

1- پهپاد های ساده و ارزان بیرق دار که نه رادار گریز هستند و نه پر سرعت اسمان بخشی از میدان نبرد روسها را خالی از پوشش پدافند یافته و شروع به کشتار سربازان روسیه کرده اند.

2- حملات بی امان پهپاد های انتحاری اوکراین برای ساعاتی طولانی فرود گاه های روسیه حداقل در بخش اروپایش را تعطیل کرده.

3- اف 16 ها در راهند

4- اوکراین از یک پهپاد موتور مینی جت رونمایی کرد.

اینچهار تحول به معنایی دقیق کلمه تمام نقشه های از پیش شکسته خورده فرماندهان ارتش روسیه را خرد خواهد کرد.

چند هفته گذشته نشان داد که روسیه هیچ سیستم درستی برای پاسخ به حملات و دفع حملات پرنده های بدون سرنشین انتحاری در دست ندارد . انها تنها توانسته اند فرود گاه ها را تعطیل کنند. این کار به اقتصاد و امنیت و همچنین اعتبار دولت روسیه در بین مردم اسیب میزند و روسیه نشان داده هیچ پاسخ درستی به این تهدید ندارد. از سوی دیگر خبر بدتر برای روسیه این که اوکراین یک پهپاد با پیشرانه موتور مینی جت که خب پرسرعت تر و البته رادار گریز تر است طراحی کرده که عمیق تر , برنده تر و کوبنده تر به اماکن نظامی , پشتیبانی و تسلیحاتی روسیه صدمه خواهد زد.

در جهبه غرب امریکا به دنبال سامانه های لیزری رفته اما روسها بسیار عقب تر هستند . اگر روسیه بخواند با استفاده از سوخو هایش به کشف و رهگیری این پهپاد ها بپردازد خیلی زود با ماموریت سخت تر اف16 ها و نبرد با انها رو در رو خواهد شد و در میدان جنگ ناتوان خواهند ماند.

رونمایی پهپاد اوکراین خبر بسیار بدی برای روسیه و کشور های طرفدار جهن چند قطبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *