قفقاز

پهپاد ارمنی آرالز

ارمنستان از یک پهپاد شناسایی رزمی به نام آرالز رونمایی ورده است که قادر است تا ارتفاع ۶۰۰۰ متری همراه با ۵۰ کیلوگرم سلاح پرواز کند. این پهپاد تا ۶ ساعت مداومت پروازی دارد.

اما ساخت این پهپاد طودی برای ارمتستان در برابر ارتش جمهوری آذربازجان ندارد. در پی جنگ اول و دوم قره باغ پهپاد های موتور پیستونی بیرقدار با حملات دقیق خطوط دفاعی ارمنستان را پراکنده کردند و در بسیاری از کشور ها این ایده شکل گرفت که پهماد یک تغیر دهنده بازی است. اما تنها دلیل کارامدی پهپاد های آذری به دلیل نبود یک سیستم منسجم پدافندی بود که پهپاد های کند و غیر رادار گریز آذری بر سر پدافند منسوخ ارمتستان ظاهر میشدند و آنها را هدف قرار میدادند.

دیدیم که پهپاد های بیرقدار در جنگ اوکراین نقش چندانی نداشتند زیرا در برابر سامانه های پدافندی روسیه توان بقا نخواهند داشت.

پس به دلیل برتری هوایی آذربایجان، ارمتستان میبایست بر توان دفاع هوایی زمین پایه و در صورت امکان هواپایه تمرکز میکرد مانند خریداری سامانه پدافندی آستر ۳۰ که در ۱۰۰ کیلومتری تمام پرنده های با سرنشین و بی سرنشین آذری را نابود مزکند. یا خرید پدالند هوایی اکاش از هند. اگر میتوانست جنگنده های بازنشسته میراژ ۲۰۰۰ را از فرانسه خریداری کند که بهتر بود. اما به دلیل بکار گیری سامانه های اس ۳۰۰ و باراک اسرائیلی پهپاد ارمنی آرالز هیچ کاربردی در جنگ نخواهد داشت. در زمان جنگ قره باغ ارمنستان حتی از جنگنده های سوخو ۳۰ خود نیز استفاده نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *