بین الملل

کوتاه آمدن آمریکا در برابر اعراب

پیشتر گفته بودیم که با نزدیک شدن هرچه بیشتر اعراب به چین ، آمریکا ناچار به دادن امتیازهای بیشتر به اعراب است . آمریکا برای تضمین امنیت اسرائیل ناچار بود سیاست عدم فروش تسلیحات تحاجمی برد بلند در برابر اعراب را پیشه کند.

اما با توسعه تسلیحات برد بلند در چین و نزدیکی و بستن قرارداد های گوناگون میان اعراب و چین حالا آمریکا در فروش جنگافزار به اعراب سیاستی نوین در پیش گرفته است و با فروش سلاح های پیشرفته مخالفتی نمیکند .

به گزارش میناس :

«فایننشال تایمز» : واشینگتن ممکن است ظرف چند هفته آینده ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی را لغو کند.

به نوشته این نشریه ، این اقدام در حالی صورت می گیرد که واشینگتن به دنبال بهبود روابط با کشور های خلیج فارس است و خصومت های منطقه ای این باور را در دولت بایدن تقویت کرده است که به عربستان سعودی به عنوان یک شریک کلیدی منطقه ای نیاز دارد.

بایدن، سه سال پیش، مدت کوتاهی پس از ورودش به کاخ سفید، فروش چنین تسلیحاتی را به عربستان به حالت تعلیق درآورد. وی در مبارزات انتخاباتی سال 2019، با اشاره آشکار به جنگ یمن که در آن هزاران نفر کشته شدند، سعودی ها را به «قتل کودکان» متهم کرده بود.

طرفین برای آبروداری تنش های منطقه ای را مطرح میکنند . اما روشن است آمریکا برای دور کردن اعراب از چین ناچار از کوتاه آمدن از سیاست تسلیحاتی بر علیه آنها شده است .

2 thoughts on “کوتاه آمدن آمریکا در برابر اعراب

  • شروین رستم‌زاد

    شاید هدف ایران همین بوده باشه با هدف اینکه پتکی به کشورهای عربی بزنه تا اونا بیشتر خودشون رو مسلح کنند
    همینطور چین هم مداخله کرده تا کشورهای عربی بهش نزدیک تر بشن برای خرید جنگ افزار برای ارتقای تجارت خودش
    آمریکا بین کشورهای عربی و اسرائیل متناقض سرگردان میمونه.

    ممکنه این قضیه نهایتاً آمریکا رو ناچار کنه که کشورهای عربی و اسرائیل به همدیگر نزدیک تر و صلحشون بده تا به چین نزدیک نشن

    و این میتونه به نحوی اشتباه محاسباتی ایران بوده باشه

    پاسخ دادن
    • کشورهای عربی هیچ وقت نمیتونن با اسرائیل دوست باشن و نزدیک بشن چون دیده گاه سنتی اونها ضدیت با اسراییل هست . اسرائیل هم در ضعیف بودن اعراب سود داره مثلا میتونه گسترش سرزمینی داشته باشه . تسلیح اعراب از سر ناچاری هست چون اگر آمریکا به اعراب سلاح نده اعراب میرن پیش چین و این خودش امتیاز بزرگی سیاسی فنی اقتصادی به چین هست از طرفی وابستگی اعراب به آمریکا محدود میشه .
      در باره دوستی اعراب با اسراییل اینم بگم که حتی ایران هم با کشوری شیعه مثل عراق مشکل داره چه برسه به سنی های عرب و اسرائیل .

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *