نتیجه جنگ اوکراین برای روسیه

رسانه های غربی لیبرال و یا وابستگان لیبرالیسم سربازان ارتش روسیه در اوکراین را در حالت های کشته شده، در اسارت و نیازمند کمک و ناتوان نشان میدهند و در آن سو سربازان اوکراین پیروزمندانه در حال پیشروی هستند. اما در پایان این جنگ که بیش از یک سال و چند ماه میگذرد چه بر سر روسیه خواهد آمد؟ 

جنگی که پیش بینی ها می گفت در طول چند روز تا یک هفته تمامی اوکراین بدست روسیه اشغال خواهد شد اما بلطف ایستادگی ارتش اوکراین و پشتیبانی غرب ، روسیه از دروازه های کیف رانده شد و در شرق اوکراین زمین گیر است . 

بنظر می آید غرب با تشدید پشتیبانی  تسلیحاتی و مالی از اوکراین جنگ را به درازا بکشد به شکلی که نه اوکراین بتواند قلمروز خود را از ارتش دوم جهان پس بگیرد و نه روسیه بتواند خطوط اوکراین را شکسته و تا کیف پیش برود. 

مسلما هدف غرب تضعیف اقتصادی روسیه است به شکلی که با تحریم های سخت اقتصادی روسیه در انزوا روز به روز ضعیف تر گشته و از پشتیبانی ارتش بزرگش ناتوان گردد. در این مرحله روسیه دیگر توان جنگیدن را نخواهد داشت و خواه ناخواه به پشت مرزهای شناخته شده بین المللی عقب نشینی خواهد کرد زیرا از نظر اقتصادی دیگر توان گسیل سیل گسترده تسلیحاتی از جبهه جنگ را نخواهد داشت و مجبور به پذیرش شکست خفت بار خواهد کرد. 

مسلما کشوری مانند روسیه که نزدیک ۲ قرن از یکی از دو ابر قدرت سیاره زمین و تاثیر گذار ترین حکومت دهه ها در قرن بیستم بوده آنچنان غرور دارد که به این سادگی شکست را قبول نکند و بر ادامه جنگ پافشاری کند . 

هدف غرب ضعف اقتصادی روسیه است اما در پایان این جنگ روسیه یک غول بی شاخ و دم خواهد شد . همین روس ها  مثالی دارند که میگوید : چیزی که تو را نکشد قوی ترت خواهد کرد. 

روسیه تکیه اصلیش بر فروش گاز و جنگ افزار بود . گاز و نفت که بلطف فناوری های تازه کم کم از رونق می افتد اما صنایع نظامی روسیه بعد از شوروی تعریلا راکد بود . تحویل جنگ افزار های تازه کند و کم پیش می رفت. در طول دو دهه تحویل جنگنده نسل پنجم فلون یا همان سوخو ۵۷ به تعداد ۱۲ فروند پیش رفته بود اما در طول همین دو ماه گذشته دوبار تعداد زیادی جنگنده سوخو ۳۵/۳۴/۳۰  و تعدادی سوخو ۵۷ فلون تحویل شده و قرار است تعداد زیادی یعنی ۷۶ فروند فلون با موتور سوخو ۳۵ تحویل گردد. 

هواپیماهای استراتژیک بمب افکن و غیره تحویل شده و تمام نشانه ها از سرعت گرفتن ساخت و ساز در صنایع نظامی چه هوایی و چه زمینی نشان میدهد. 

آمریکا می خواست اف ۱۶ های دسته دوم اروپایی را تحویل اوکراین دهد تا برتری هوایی روسیه را به چالش بکشد اما با وجود تحویل فلون ها اف۱۶ ها با سوخو ۳۵ ها رو در رو نخواهند شد ، بلکه با سوخو۵۷ ها رو در رو خواهند شد و در نتیجه رفته رفته با وجود در فشار بودن روسیه ، روسیه در تجهیز ارتش پیش و پیشرفت خواهد کرد و عرصه بر اوکراین سخت خواهد شد . 

با توجه به تلفات زرهی اوکراین و تحویل تانک های منسوخ لئوپارد ۱ در زمین نیز اوکراین دیگر توان تک را نخواهد داشت و کم کم مجبور به نشستن پای میز مذاکره و احتمالا قبول شرایط روسیه که در پایان رفع هرگونه تحریم بین المللی خواهد شد . 

اما در پایان این روسیه خواهد بود با صنعت گسترده و بزرگ حاصل از تجهیز ارتش در جنگ که پس از جنگ شروع به بازاریابی جنگ افزار ها و سلاح ها خواهد کرد. 

یکی از دلایل زمین گیر شدن روسیه در اوکراین تکیه بر فناوری های شکروی ک پیشرفت کم در این زمینه رود که فناوری های پیشرفته و قرن ۲۱ اروپا و آمریکا جلوی روسیه را گرفتند اما نشانه ها میگویند افزایش بودجه وزارت دفاع و سرریز آن در صنایع دفاعی و سرعت بخشیدن در عرصه را بر  اوکراین سخت خواهد کرد

روسیه شکست نخواهد خورد زیرا برای حفظ وجه اش یا مجبور است از جنگ افزار اتمی استفاده کند یا جنگ را بروش متعارف که نیازمند فناوری است ببرد. جنگ اتمی که نمیشود. این را همه میدانند زیرا برای وجهه روسیه و اعتبار بین المللیش بد است اما فناوری هم برای آموزش خوب است و هم برای جایگاه اقتصادی فردایش و صف مشتریان دست به نقد برای سالهای آینده. 

روسیه محکوم به توسعه فناوری و پیروزی در جنگ است و بنظر از همان ابتدای ناکامی در اوکراین تصمیم گیرندگان روسیه متوجه شده و سعی در اجرای کار را داشته اند

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *