نظامی

قدرت و ضعف تسلیحاتی ایران

درباره قدرت سخت ایران و نباید اشتباه کرد. تبلیغات به ما میگوید ما هر روز به پیشرفت های بزرگی در حوزه نظامی میرسیم . هر روز یک پیشرفت و یک جهش بزرگ در بعد نظامی و رزمی پیدا میکنیم و این باعث نگرانی و دوری دشمنان غربی از گزینه های نظامی بر علیه ایران میشوند. اما نباید اشتباه محاسباتی کرد. مثلا همین موشک ابومهدی و یا دیگر موشک های کروز مانند قادر ضد کشتی یا سوسمار. از دهه پایانی قرن بیستم یعنی حدود سالهای ۹۰ میلادی هرکه هرچه موشک کروز ساخته، از اتحادیه اروپا تا چین و روسیه و البته آمریکا برای فرار از پدافند ارتفاع پست یا بر روی سرعت کار کرده که به سرعت چند ماخ رسیده یا بر روی رادار گریزی کار کرده مانند موشک های سری خا روسی و سایه طوفان اروپایی. حالا این موشک ابومهدی را نگاه کنیم، نه رادار گریز است و نه پر سرعت . این در جنگ اثر میگذارد. جنگی که تکیه بر سلاح های با فناوری دهه های بسیار گذشته است بسیار اثر دارد. موشک های کروز ایران باید از سد آواکس ها و رهگیر های پیشرفته بگذرند،از سد پدافند ضد موشکی هم بگذرند . این کار با مقدورات موشک های کروزی که ایران دارد همخوانی ندارد تقریبا سخت است. 

موشک بالستیک را هم که در جنگ اوکراین دیدیم، روسیه حملات زیاد بالستیک با اسکندر انجام دهد آخرش زلنسکی هنوز هم هست و روسیه در شرق اوکراین در باتلاق گیر کرده . روسیه از موشک های بالستیک متعارف و ابر فراصوت استفاده کرد، فایده ای بر روند کلی جنگ نداشت . تکیه بر موشک بالستیک بیشتر در جنگ عراق ثابت شده بود کارایی ندارد ،آن زمان عراق حتی فرصت نکرد تعداد بیشتر موشک بالستیک شلیک کند و ۵۰۰۰ موشک رها شده بدست آمریکا افتاد. 

حالا بماند موشک هایی که شلیک شده و با فناوری ابتدایی ضد موشکی رهگیری شدند. 

به کروز  ها و بالستیک هایمان دل نبندیم که بار ها حملات موشکی سپاه به گروهک های تروریستی کرد هم باعث نابودی این گروه ها نشد. ایران به گروهک تروریستی مجاهدین خلق( منافقین) و گروهک های تجزیه طلب و تروریستی کرد تاکنون باعث نابودی هیچ یک نشده اما سرمایه گذاری بیش از اندازه بر روی موشک ها، شهر های زیرزمینی و غیره باعث ضعف حوزه های زرهی و پیاده که یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین رسته های نیروهای نظامی اعم از ارتش و سپاه است شده لست . بدون تانک و خودروی رزمی نمی توان شهری را گرفت و یا از اشغال شدنش جلوگیری کرد. هر حمله وضد حمله ای به تانک و توپ نیاز دارد . 

همین چند روز پیش ترکیه گفت پاکستان میخواهد در جنگنده نسل ۶ آنها سرمایه گذاری کند و روز بعد گفت آذربایجان نیز گفته است که میخواهد به این طرح بپیوندد. جنگنده نسل پنجم می تواند به زیر ساخت های حساس و مرکز فرماندهی ،انبار های مهمات و غیره حمله کند همان کار هایی که موشک بالستیک و کروز انجام میدهند اما جنگنده کارهایی میکند که موشک کروز و بالستیک نمیکنند. جنگنده گشت هوایی انجام می دهد، عملیات ضد رادار و سرکوب پدافند هوایی میکند. لانچر های موشکی و مواضع توپخانه را در هم میکوبد و اگر نیاز شد تهدیداتی مانند موشک های کروز ، پهپاد و غیره را رهگیری می کند. حالا با دستیابی آذربایجان،ترکیه و همسایه های دیگر اشتباه ایران در توسعه سلاح های بالستیک نمایان خواهد شد.  

زمانی که پدافند ، توپخانه، یگان های زرهی و تاسیسات موشکی ما در معرض خطر سرکوب باکو و ترکیه قرار بگیرند این خطر حس خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *